

11. 1. 2010
Seminář "Němčina a čeština u nás ve školce"
Místo konání:
Hejnice (ČR)
Typ akce:
plánovací seminář
Kostky se nazývají „Bauklötze“, panenka se řekne „Puppe“ a míč je „Ball“– více než dvacet slov z běžné slovní zásoby dětí předškolního věku společně nasbíraly české i německé účastnice semináře „Němčina a čeština u nás ve školce“ na samém začátku akce. Během třídenního semináře, který se konal v Hejnicích u Liberce od 20. do 22. října 2010, se učitelky mateřských škol z obou stran česko-německého příhraničí vzájemně inspirovaly nejen jednotlivými slovíčky, ale také písničkami, říkadly a ukázkami ze své pedagogické praxe.
Semináře se zúčastnilo 23 učitelek z mateřských škol a lektorek němčiny a češtiny působících v předškolních zařízeních. Jak již z názvu této vzdělávací akce vyplývá, zaměřoval se celý program semináře na seznamování dětí do 6 let s jazykem sousední země.
Výměnu zkušeností i základy didaktiky cizího jazyka u dětí v raném věku doplnilo interaktivní představení učebních materiálů pro výuku češtiny a němčiny v mateřské škole: pražský Goethe Institut prezentoval svůj obsáhlý soubor pracovních materiálů s postavičkou zajíce Hanse, Therese Reinel zase učebnici určenou německým dětem „Hrátky s češtinou – Wir spielen tschechisch“, na jejímž vzniku se podílela.
Zajímavý referát o teoretických základech osvojování cizího jazyka v raném věku přednesla PaedDr. Monika Černá, Ph.D. z Univerzity Pardubice. „Jedním z nejdůležitějších cílů seznamování dětí v předškolním věku s cizím jazykem je vybudovat v nich pozitivní vztah k tomuto jazyku a lidem, kteří jej používají,“ vysvětlila mimo jiné účastnicím semináře. Ty si potom v rámci simulovaného učebního procesu na vlastní kůži vyzkoušely, jak se lze učit německému a českému jazyku hrou. V následujících workshopech se učitelky věnovaly otázce, nakolik má výuka cizího jazyka v mateřské škole oporu v závazném vzdělávacím plánu, a reflexi zkušeností z komunikace s rodiči o seznamování jejich potomků s jazykem našich sousedů.
V diskusích opakovaně zazněly největší překážky pro výuku jazyka sousední země v mateřské škole: obrovská konkurence angličtiny, problémy s financováním výuky a nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Přesto se učitelky mateřských škol ze Saska, Bavorska a Česka shodly, že jim nejde o to, konkurovat angličtině, která je ve všech zemích bezpochyby světovým jazykem první kategorie, ale o to, zaujmout děti již v raném věku pro zemi a řeč našich sousedů.
Akci uspořádal Tandem Plzeň a Tandem Regensburg v rámci projektu "Odmalička - Von klein auf. Česko-německá spolupráce předškolních zařízení".
Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci programů Cíl 3 Česká republika – Svobodný stát Bavorsko a Česká republika – Svobodný stát Sasko.
Evropský fond pro regionální rozvoj: Investice do vaší budoucnosti
Semináře se zúčastnilo 23 učitelek z mateřských škol a lektorek němčiny a češtiny působících v předškolních zařízeních. Jak již z názvu této vzdělávací akce vyplývá, zaměřoval se celý program semináře na seznamování dětí do 6 let s jazykem sousední země.
Výměnu zkušeností i základy didaktiky cizího jazyka u dětí v raném věku doplnilo interaktivní představení učebních materiálů pro výuku češtiny a němčiny v mateřské škole: pražský Goethe Institut prezentoval svůj obsáhlý soubor pracovních materiálů s postavičkou zajíce Hanse, Therese Reinel zase učebnici určenou německým dětem „Hrátky s češtinou – Wir spielen tschechisch“, na jejímž vzniku se podílela.
Zajímavý referát o teoretických základech osvojování cizího jazyka v raném věku přednesla PaedDr. Monika Černá, Ph.D. z Univerzity Pardubice. „Jedním z nejdůležitějších cílů seznamování dětí v předškolním věku s cizím jazykem je vybudovat v nich pozitivní vztah k tomuto jazyku a lidem, kteří jej používají,“ vysvětlila mimo jiné účastnicím semináře. Ty si potom v rámci simulovaného učebního procesu na vlastní kůži vyzkoušely, jak se lze učit německému a českému jazyku hrou. V následujících workshopech se učitelky věnovaly otázce, nakolik má výuka cizího jazyka v mateřské škole oporu v závazném vzdělávacím plánu, a reflexi zkušeností z komunikace s rodiči o seznamování jejich potomků s jazykem našich sousedů.
V diskusích opakovaně zazněly největší překážky pro výuku jazyka sousední země v mateřské škole: obrovská konkurence angličtiny, problémy s financováním výuky a nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Přesto se učitelky mateřských škol ze Saska, Bavorska a Česka shodly, že jim nejde o to, konkurovat angličtině, která je ve všech zemích bezpochyby světovým jazykem první kategorie, ale o to, zaujmout děti již v raném věku pro zemi a řeč našich sousedů.
Akci uspořádal Tandem Plzeň a Tandem Regensburg v rámci projektu "Odmalička - Von klein auf. Česko-německá spolupráce předškolních zařízení".
Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci programů Cíl 3 Česká republika – Svobodný stát Bavorsko a Česká republika – Svobodný stát Sasko.
Evropský fond pro regionální rozvoj: Investice do vaší budoucnosti
![]() |
![]() |
![]() |
Aktuality
-
23.3.2023
Vydejte se s námi na seminář s exkurzí do bavorské školky
25.-26.5. 2023 srdečně zveme zástupce českých a bavorských školek na náš seminář v Tlumačově. Těšit se můžete na informace o možnostech česko-německé spolupráce, o předškolním vzdělávání na české a bavorské straně hranice, jako i na příležitosti k diskuzím a vzájemnému sdílení zkušeností. Vrcholem programu bude návštěva školky v Ränkam (Furth im Wald). Uzávěrka přihlášek 8.5.2023. -
20.3.2023
Výběrové řízení na koordinátory Česko-německého fóra mládeže
Česko-německé fórum mládeže hledá nové koordinátory pro své již 13. funkční období, které bude zahájeno v září 2023 a skončí v květnu 2025. Tentokrát se Fórum mládeže bude zabývat zastřešujícím tématem "Vědomě k udržitelné společnosti". Přihlášky lze posílat do 23. dubna 2023 na info@cnfm.cz, případně vorstand.dtjf@gmail.com. -
20.3.2023
Program podpory odborných praxí se ohlédl za loňským školním rokem
Program podpory odborných praxí vydal poprvé za více než 20-letou dobu své existence ucelenou zprávu o uskutečněných aktivitách za školní rok (2021/22). Program se v průběhu času za za významné podpory Česko-německého fondu budoucnosti a programu Erasmus+ rozvinul v etablovaný program nabízející žákům středních odborných škol, učilišť a studentům vyšších odborných škol ve věku od 16 let možnost absolvovat odbornou praxi v sousední zemi. Praxe se uskutečňují ve firmách, dílnách, sociálních zařízeních či v institucích veřejné správy. Cílem programu je zprostředkovat mladým lidem nové pracovní zkušenosti a umožnit jim, aby si rozšířili své odborné dovednosti, dále se vzdělávali a zvyšovali své šance na evropském trhu. Zpráva zahrnuje všechny finančně podpořené praxe, nechybí ani hodnocení ze strany samotných praktikantů. Tak hezké čtení!
Akce
-
kontaktní seminář25.–26. 3. 2023 Mimoškolní oblast Termín
25.–26. 3. 2023 Místo konání
ErfurtKontaktní seminář pro mimoškolní organizace
Prezenční seminář pro organizace zabývající se ekologií, ochranou klimatu nebo životním prostředím. Ve spolupráci s Naturfreundejugend Thüringen. -
školení a další vzdělávání12.–20. 5. 2023 Oblast jazyka a jazykové animace Termín
12.–20. 5. 2023 Místo konání
1. prezenční část se koná 12.-14.5. 2023 v CZ (místo bude upřesněno), 2. online část proběhne 19.-20.5. 2023 na platformě DINA.internationalKdyž jazyk trifft Špráche aneb staň se jazykovým animátorem u Tandemu! I.
Že stále ještě nevíte, o co se jedná? Pak doporučujeme podívat se na naše stránky věnované jazykové animaci od Tandemu. Jste-li už ale česko-německou jazykovou animací nadšeni, podívejte se, jestli by právě tato forma dalšího vzdělávání nebyla něco pro Vás. -
infoakce22. 5. 2023 Odborné praxe Termín
22. 5. 2023 Místo konání
online, DINA.internationalInfovečer pro jazykové animátory 2 v 1
Online informační večer pro jazykové animátory, kteří realizují přípravné dny v Programu podpory odborných praxí. Cílem večera bude předání novinek v Programu podpory odborných praxí, diskuze s animátory, jejich zpětná vazba z realizací přípravných dnů.
Nepřehlédněte
TANDEM překračuje hranice – tipy na online aktivity a nástroje pro česko-německé výměny