11. 1. 2010
Seminář "Němčina a čeština u nás ve školce"
Místo konání:
Hejnice (ČR)
Typ akce:
plánovací seminář
Kostky se nazývají „Bauklötze“, panenka se řekne „Puppe“ a míč je „Ball“– více než dvacet slov z běžné slovní zásoby dětí předškolního věku společně nasbíraly české i německé účastnice semináře „Němčina a čeština u nás ve školce“ na samém začátku akce. Během třídenního semináře, který se konal v Hejnicích u Liberce od 20. do 22. října 2010, se učitelky mateřských škol z obou stran česko-německého příhraničí vzájemně inspirovaly nejen jednotlivými slovíčky, ale také písničkami, říkadly a ukázkami ze své pedagogické praxe.
Semináře se zúčastnilo 23 učitelek z mateřských škol a lektorek němčiny a češtiny působících v předškolních zařízeních. Jak již z názvu této vzdělávací akce vyplývá, zaměřoval se celý program semináře na seznamování dětí do 6 let s jazykem sousední země.
Výměnu zkušeností i základy didaktiky cizího jazyka u dětí v raném věku doplnilo interaktivní představení učebních materiálů pro výuku češtiny a němčiny v mateřské škole: pražský Goethe Institut prezentoval svůj obsáhlý soubor pracovních materiálů s postavičkou zajíce Hanse, Therese Reinel zase učebnici určenou německým dětem „Hrátky s češtinou – Wir spielen tschechisch“, na jejímž vzniku se podílela.
Zajímavý referát o teoretických základech osvojování cizího jazyka v raném věku přednesla PaedDr. Monika Černá, Ph.D. z Univerzity Pardubice. „Jedním z nejdůležitějších cílů seznamování dětí v předškolním věku s cizím jazykem je vybudovat v nich pozitivní vztah k tomuto jazyku a lidem, kteří jej používají,“ vysvětlila mimo jiné účastnicím semináře. Ty si potom v rámci simulovaného učebního procesu na vlastní kůži vyzkoušely, jak se lze učit německému a českému jazyku hrou. V následujících workshopech se učitelky věnovaly otázce, nakolik má výuka cizího jazyka v mateřské škole oporu v závazném vzdělávacím plánu, a reflexi zkušeností z komunikace s rodiči o seznamování jejich potomků s jazykem našich sousedů.
V diskusích opakovaně zazněly největší překážky pro výuku jazyka sousední země v mateřské škole: obrovská konkurence angličtiny, problémy s financováním výuky a nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Přesto se učitelky mateřských škol ze Saska, Bavorska a Česka shodly, že jim nejde o to, konkurovat angličtině, která je ve všech zemích bezpochyby světovým jazykem první kategorie, ale o to, zaujmout děti již v raném věku pro zemi a řeč našich sousedů.
Akci uspořádal Tandem Plzeň a Tandem Regensburg v rámci projektu "Odmalička - Von klein auf. Česko-německá spolupráce předškolních zařízení".
Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci programů Cíl 3 Česká republika – Svobodný stát Bavorsko a Česká republika – Svobodný stát Sasko.
Evropský fond pro regionální rozvoj: Investice do vaší budoucnosti
Semináře se zúčastnilo 23 učitelek z mateřských škol a lektorek němčiny a češtiny působících v předškolních zařízeních. Jak již z názvu této vzdělávací akce vyplývá, zaměřoval se celý program semináře na seznamování dětí do 6 let s jazykem sousední země.
Výměnu zkušeností i základy didaktiky cizího jazyka u dětí v raném věku doplnilo interaktivní představení učebních materiálů pro výuku češtiny a němčiny v mateřské škole: pražský Goethe Institut prezentoval svůj obsáhlý soubor pracovních materiálů s postavičkou zajíce Hanse, Therese Reinel zase učebnici určenou německým dětem „Hrátky s češtinou – Wir spielen tschechisch“, na jejímž vzniku se podílela.
Zajímavý referát o teoretických základech osvojování cizího jazyka v raném věku přednesla PaedDr. Monika Černá, Ph.D. z Univerzity Pardubice. „Jedním z nejdůležitějších cílů seznamování dětí v předškolním věku s cizím jazykem je vybudovat v nich pozitivní vztah k tomuto jazyku a lidem, kteří jej používají,“ vysvětlila mimo jiné účastnicím semináře. Ty si potom v rámci simulovaného učebního procesu na vlastní kůži vyzkoušely, jak se lze učit německému a českému jazyku hrou. V následujících workshopech se učitelky věnovaly otázce, nakolik má výuka cizího jazyka v mateřské škole oporu v závazném vzdělávacím plánu, a reflexi zkušeností z komunikace s rodiči o seznamování jejich potomků s jazykem našich sousedů.
V diskusích opakovaně zazněly největší překážky pro výuku jazyka sousední země v mateřské škole: obrovská konkurence angličtiny, problémy s financováním výuky a nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Přesto se učitelky mateřských škol ze Saska, Bavorska a Česka shodly, že jim nejde o to, konkurovat angličtině, která je ve všech zemích bezpochyby světovým jazykem první kategorie, ale o to, zaujmout děti již v raném věku pro zemi a řeč našich sousedů.
Akci uspořádal Tandem Plzeň a Tandem Regensburg v rámci projektu "Odmalička - Von klein auf. Česko-německá spolupráce předškolních zařízení".
Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci programů Cíl 3 Česká republika – Svobodný stát Bavorsko a Česká republika – Svobodný stát Sasko.
Evropský fond pro regionální rozvoj: Investice do vaší budoucnosti
Aktuality
-
2.4.2024
Česko-německé dětské tábory a akce pro mládež v létě 2024
I v letošním roce jsme pro vás připravili seznam česko-německých táborů a akcí pro děti a mládež v létě 2024, kde se mohou děti a mladí lidé seznámit s vrstevníky ze sousední země a zdokonalit v němčině. Nabídky se týkají věkového rozhraní 8 až 26 let a obsahově jsou velmi pestré. Přejeme příjemné hledání té pravé akce pro Vás! -
26.3.2024
Euregion Nisa hledá jazykového průvodce
Pro projekt Jazyk sousedů od začátku hledá euregion Nisa tzv. jazykového průvodce na 0,5 úvazku. Znalost NJ a ČJ na výborné úrovni, ochota pracovat v MŠ a motivovat děti pro jazyk sousedů. Uzávěrka je prodloužena, aktuálně je možné stále posílat životopisy. -
25.3.2024
Odborné fórum v Ústí nad Labem
Chcete se inspirovat, diskutovat o důležitých tématech současnosti a navázat kontakty s kolegy z oboru? Přijeďte na odborné fórum pro práci s mládeží, které se zaměří na udržitelnost v česko-německých výměnách. Fórum se koná od 26. do 28. dubna v Ústí nad Labem a je otevřeno všem, kteří se zajímají o dané téma. Během fóra se podíváme na různé aspekty udržitelnosti, včetně environmentální, hospodářské, sociální a kulturní oblasti. Přihlašování je možné do 3. dubna.
Akce
-
metodický seminář25. 3. – 30. 11. 2024 Odborné praxe Termín
25. 3. – 30. 11. 2024 Místo konání
Setkání koordinátorů česko-německých odborných praxí
Plánujeme pro vás dvouhodinové česko-němecé online setkání, při kterém vám sdělíme novinky ze strany Tandemu a budeme rádi za sdílení z vaší strany. Prostor bude dán především vašim dotazům a výměně zkušensotí mezi realizátory zahraničních mobilit. -
odborné fórum26.–28. 4. 2024 Stěžejní téma Termín
26.–28. 4. 2024 Místo konání
Hotel Clarion, Ústí nad LabemOdborné fórum
Přijďte na naši první akci nového tématu pro období 2024 – 2026: "Udržitelnost v česko-německých výměnách mládeže". Během víkendu se zaměříme na environmentální, hospodářský, sociální a kulturní pilíře udržitelného rozvoje. Diskutujte, navazujte vztahy a hledejte partnery pro spolupráci. Přijďte a inspirujte se! -
infoakce6.–31. 5. 2024 Oblast jazyka a jazykové animace Termín
6.–31. 5. 2024 Místo konání
Jarní info večer pro jazykové animátory 2 v 1
Jarní info večer 2 v 1 pro jazykové animátory. První polovina večera je určena jazykovým animátorům se specializací pro Program podpory odborných praxí, pobavíme se o novinkách a vašich zkušenostech s realizací přípravných dnů. Ve druhé polovině večera dostanou příležitost všichni jazykoví animátoři ke sdílení novinek, dotazů na Tandem a plánované projekty.
Nepřehlédněte
Česko-německé dětské tábory a akce pro mládež v létě 2024