

Seminář "Němčina a čeština u nás ve školce"
plánovací seminář
předškolní oblast
Termín:
11. 1. 2010
Místo konání:
Hejnice (ČR)
Kostky se nazývají „Bauklötze“, panenka se řekne „Puppe“ a míč je „Ball“– více než dvacet slov z běžné slovní zásoby dětí předškolního věku společně nasbíraly české i německé účastnice semináře „Němčina a čeština u nás ve školce“ na samém začátku akce. Během třídenního semináře, který se konal v Hejnicích u Liberce od 20. do 22. října 2010, se učitelky mateřských škol z obou stran česko-německého příhraničí vzájemně inspirovaly nejen jednotlivými slovíčky, ale také písničkami, říkadly a ukázkami ze své pedagogické praxe.
Semináře se zúčastnilo 23 učitelek z mateřských škol a lektorek němčiny a češtiny působících v předškolních zařízeních. Jak již z názvu této vzdělávací akce vyplývá, zaměřoval se celý program semináře na seznamování dětí do 6 let s jazykem sousední země.
Výměnu zkušeností i základy didaktiky cizího jazyka u dětí v raném věku doplnilo interaktivní představení učebních materiálů pro výuku češtiny a němčiny v mateřské škole: pražský Goethe Institut prezentoval svůj obsáhlý soubor pracovních materiálů s postavičkou zajíce Hanse, Therese Reinel zase učebnici určenou německým dětem „Hrátky s češtinou – Wir spielen tschechisch“, na jejímž vzniku se podílela.
Zajímavý referát o teoretických základech osvojování cizího jazyka v raném věku přednesla PaedDr. Monika Černá, Ph.D. z Univerzity Pardubice. „Jedním z nejdůležitějších cílů seznamování dětí v předškolním věku s cizím jazykem je vybudovat v nich pozitivní vztah k tomuto jazyku a lidem, kteří jej používají,“ vysvětlila mimo jiné účastnicím semináře. Ty si potom v rámci simulovaného učebního procesu na vlastní kůži vyzkoušely, jak se lze učit německému a českému jazyku hrou. V následujících workshopech se učitelky věnovaly otázce, nakolik má výuka cizího jazyka v mateřské škole oporu v závazném vzdělávacím plánu, a reflexi zkušeností z komunikace s rodiči o seznamování jejich potomků s jazykem našich sousedů.
V diskusích opakovaně zazněly největší překážky pro výuku jazyka sousední země v mateřské škole: obrovská konkurence angličtiny, problémy s financováním výuky a nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Přesto se učitelky mateřských škol ze Saska, Bavorska a Česka shodly, že jim nejde o to, konkurovat angličtině, která je ve všech zemích bezpochyby světovým jazykem první kategorie, ale o to, zaujmout děti již v raném věku pro zemi a řeč našich sousedů.
Akci uspořádal Tandem Plzeň a Tandem Regensburg v rámci projektu "Odmalička - Von klein auf. Česko-německá spolupráce předškolních zařízení".
Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci programů Cíl 3 Česká republika – Svobodný stát Bavorsko a Česká republika – Svobodný stát Sasko.
Evropský fond pro regionální rozvoj: Investice do vaší budoucnosti
Semináře se zúčastnilo 23 učitelek z mateřských škol a lektorek němčiny a češtiny působících v předškolních zařízeních. Jak již z názvu této vzdělávací akce vyplývá, zaměřoval se celý program semináře na seznamování dětí do 6 let s jazykem sousední země.
Výměnu zkušeností i základy didaktiky cizího jazyka u dětí v raném věku doplnilo interaktivní představení učebních materiálů pro výuku češtiny a němčiny v mateřské škole: pražský Goethe Institut prezentoval svůj obsáhlý soubor pracovních materiálů s postavičkou zajíce Hanse, Therese Reinel zase učebnici určenou německým dětem „Hrátky s češtinou – Wir spielen tschechisch“, na jejímž vzniku se podílela.
Zajímavý referát o teoretických základech osvojování cizího jazyka v raném věku přednesla PaedDr. Monika Černá, Ph.D. z Univerzity Pardubice. „Jedním z nejdůležitějších cílů seznamování dětí v předškolním věku s cizím jazykem je vybudovat v nich pozitivní vztah k tomuto jazyku a lidem, kteří jej používají,“ vysvětlila mimo jiné účastnicím semináře. Ty si potom v rámci simulovaného učebního procesu na vlastní kůži vyzkoušely, jak se lze učit německému a českému jazyku hrou. V následujících workshopech se učitelky věnovaly otázce, nakolik má výuka cizího jazyka v mateřské škole oporu v závazném vzdělávacím plánu, a reflexi zkušeností z komunikace s rodiči o seznamování jejich potomků s jazykem našich sousedů.
V diskusích opakovaně zazněly největší překážky pro výuku jazyka sousední země v mateřské škole: obrovská konkurence angličtiny, problémy s financováním výuky a nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Přesto se učitelky mateřských škol ze Saska, Bavorska a Česka shodly, že jim nejde o to, konkurovat angličtině, která je ve všech zemích bezpochyby světovým jazykem první kategorie, ale o to, zaujmout děti již v raném věku pro zemi a řeč našich sousedů.
Akci uspořádal Tandem Plzeň a Tandem Regensburg v rámci projektu "Odmalička - Von klein auf. Česko-německá spolupráce předškolních zařízení".
Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci programů Cíl 3 Česká republika – Svobodný stát Bavorsko a Česká republika – Svobodný stát Sasko.
Evropský fond pro regionální rozvoj: Investice do vaší budoucnosti
![]() |
![]() |
![]() |
Aktuality
-
15.4.2021
Chcete se stát dobrovolníkem?
Láká Tě vycestovat do zahraničí? Chceš získat cenné zkušenosti a vyzkoušet si nové věci? Baví Tě cizí jazyky a toužíš po tom, poznat jinou kulturu? Tandem nabízí i pro školní rok 2021/2022 volná dobrovolnická místa. Také Dům zahraniční spolupráce v Praze spouští kampaň Evropský dobrovolník. Ta má za úkol, více přiblížit mladým lidem program Evropského sboru solidarity. -
12.4.2021
Česko-německý online seminář pro pedagogy
Zveme učitele dějepisu a pedagogické pracovníky z České republiky a Německa na dvoudílný online seminář k tématu nucené práce českých nuceně nasazených pro německé válečné hospodářství a k navázání nových partnerství pro společné česko-německé projekty. Akce bude simultánně tlumočena. Těšíme se na Vás! Uzávěrka přihlášek je 30. dubna 2021. -
12.4.2021
Němčina nekouše: Online seminář jazykové animace pro vyučující německého jazyka_2
Tandem zve v rámci projektu Němčina nekouše na Online seminář jazykové animace pro vyučující německého jazyka na ZŠ a víceletých gymnáziích.
Akce
-
školení a další vzdělávání
Oblast jazyka a jazykové animace Termín
20. 4. 2021 Místo konání
onlineNěmčina nekouše: online seminář jazykové animace pro vyučující německého jazyka_2
Česko-německá jazyková animace v online i reálném prostředí: - teoretické základy a modelové situace v praxi, - prezentace nabídky pro školy od Tandemu, - podpůrné vzdělávací materiály pro online i offline výuku, - výměna zkušeností, diskuze. -
školení a další vzdělávání
Oblast jazyka a jazykové animace Termín
7.–8. 5. 2021 Místo konání
onlineZákladní školení jazykové animace
-
tematický seminář
Stěžejní téma Termín
14.–15. 5. 2021 Místo konání
onlineOnline seminář dalšího vzdělávání pro pracovníky s mládeží
Vzdělávací seminář ve spolupráci s DokuPäd Nürnberg, v návaznosti na stěžejní téma Tandemu "Mládež utváří budoucnost. Demokracie, participace, diverzita". Seminář nabídne účastníkům prostor pro navázání kontaktů, další vzdělávání (oblast historicko-politického vzdělávání) a diskuze k možnostem realizace přeshraničních akcí.
Nepřehlédněte
TANDEM překračuje hranice – tipy na online aktivity a nástroje pro česko-německé výměny